IDENTIFYING VARIABLES

VARIABLES متغیر (غیر مستقل(


نام سے ہی ظاہر ہے متغیر ہر اس تصور خیال یا چیز کو کہتے ہیں جس کو ماپا جا سکے اور وہ مختلف قدریں بھی اپنا سکتا ہو
variable is an image concept or perception that is capable of measurement and capable of taking different values
or 
یا متغیر وہ کچھ بھی ہے جس کی مقدار یا معیار بدلتا ہو اور کسی طرح اسکی اکائیوں کی پیمائش بھی ہو سکتی ہو۔ہر تحقیق کار کی تحقیق کا انحصار متغیر پر ہوتا ہے۔
متغیر اس خصوصیت کو کہتے صفت یا وصف کہتے جو کسی فرد، ادارے ، نظام یاماحول کی ہو جو آپکی تحقیق کی دلچسپی کا مرکز ہو۔یعنی آپ اگر کسی فرد پر تحقیق کر رہے ہیں اسکی تخلیقی صلاحیت پر تحقیق کر رہے ہیں تو آپکیئے اسکے بنائے فن پارے ان فن پاروں کی قدر ان کا معیار یہ سب متغیر کہلائے گا۔
a variable is anything that has quantity or quality that varies and could be measure with any unit of measurement
every research project based upon variables. a variable is a characteristic or attribute of an individual, organisation, group,system or the environment that is of interest in a research study.
variables can be independent and easy to measure with a scale like age gender or course of study
variable can be complex and dependent social economic status as it depends upon the wealth of an individual ,academic achievement or attitude as it depends upon the circumstances a person faced.
here researcher needs to identify the key variables of interest

EXAMPLE 1:

PHENOMENON: CLIMATE CHANGE
if a researcher wants to research on climate change the key variables could be 
1:sea level 
2:temperature
3:amount of carbon emission
4:amount of rainfall 
these variables would be observed by researcher and ultimately the findings could express the phenomenon of climate change

EXAMPLE 2:
PHENOMENON: CRIME AND VIOLENCE IN THE STREET
VARIABLES 
1:number of robberies
2:number of attempted murders
3:number of prisoners
4:number of crime victims
5:number of laws enforcers
6:number of convictions
7:number of car napping incidents


In above two examples the variables vary and are capable of measure or counted through scale ,expected values /data we get from these variables will therefore in terms of numbers ,amount category or type. 
Quantified variables allow statistical analysis. Variable correlations or differences are then determined

THE DIFFERENCE BETWEEN CONCEPT AND VARIABLE

concepts are basically a mental image or perception and their meanings are different or vary individual to individual.
variables are measurable.so the basic difference between concept and variable is measurement.
تصور بنیادی طور پر زہنی اختراع ہوتا یے اسکے معنی ہر فرد کے نزدیک مختلف یو سکتے ہیں۔جبکہ متغیر کو ناپا جا سکتا ہے 

IDENTIFICATION OF VARIABLES
To start any study a researcher must be clear about the variables of interest of his study.he need to identify the nature of variable so that he can chose possible measuring tool to measure them.a researcher needs to study alot in order to figure out the variables.
a researcher need to identify the variable because
1:key variable provide focus while writing an introduction
جب آپ تحقیقی مقالہ لکھتے ہیں تو اسکا تعارف لکھنے میں متغیر کا تعین مددگار ثابت ہوتا ہے آپ اسی پر توجہ صرف کرکے درست سمت کا تعین کرکے لکھ سکتے ہیں
2:key variables are the keywords to use while searching for related articles and researches for literature review
جب مخصوص متغیروں کا انتخاب کر لیں تو ان سے متعلق مضامین لٹریچر ریویو یعنی مقالوں کے تجزیئے اور مخصوص مضامین تک رسائی آسان ہو جاتی ہے
3:key variables helps in defining a operational definition
عملی تعریف لکھنے میں آسانی رہتی یے
4:key variables help focus to the method section
طریقہ کار کا تعین ممکن ہوتا ہت
5:instrument will measure the key variables whether directly or manipulated for the research study to be valid
آپ جو بھی انسٹرومنٹ بناتے ہیں وہ انہی متغیروں کو ماپتا ہے

in between concept and variable is somehow consider as indicator
INDICATORS: a set of criteria reflecting of the concepts which is further converted into variables.
there must be a logical connection between concept and indicators
concepts can be study indirectly by measuring variables.


TYPES OF VARIABLES
1:VIEWPOINT OF CAUSATION/CASUAL MODEL/CAUSE EFFECT MODEL /IF THEN MODEL 
2: VIEWPOINT OF STUDY DESIGN
3:THE UNIT OF MEASUREMENT

VIEWPOINT OF CAUSATION/CASUAL MODEL/CAUSE EFFECT MODEL /IF THEN MODEL 

if in a study we need to investigate the casual relationship or association present between variables four sets of variables may operate 
اگر کسی تحقیق میں ہمیں متغیروں کے آپس میں تعلق یا ربط کے بارے میں جانچنا ہو تو چار طریق ہوسکتے

Dependent VariableThe variable that depends on other factors that are measured. These variables are expected to change as a result of an experimental manipulation of the independent variable or variables. It is the presumed effect.

وہ متغیر جو دوسرے عناصر و عوامل کے زیر اثر آکر بدل سکتا  ہے تابع متغیر کہلاتا ہے۔ یہ متغیر تبدیل ہوسکتے ہیں دوران تحقیق کسی بھی تجرباتی اثر کو قبول کرکے ۔ اسکا گمان کا اثر کہتے۔ فرضی بھی کہا جاسکتا
Independent VariableThe variable that is stable and unaffected by the other variables you are trying to measure. It refers to the condition of an experiment that is systematically manipulated by the investigator. It is the presumed cause.

خودمختاد متغیر وہ ہوتا جو ہر حالات میں اٹل رہتا بدلتا نہیں اور دوسرے متغیروں کا اثر بھی قبول نہیں کرتا یہ ان شرائط کی نمائندگی کرتا جو کہ مخصوص طریق سے تحقیق کار کے ہاتھوں ہی کسی تجرباتی جوڑ توڑ کا شکار ہو سکتا ہے۔ اسکو گمان کی وجہ کہتے۔




If we find a variable that we did not include or hold constant to have an impact on our outcome, the study is said to be confounded. Variables that can confound our results, called confounding variables, are categorized into two groups: extraneous and intervening.

اگر ہم کسی متغیر کو تحقیق میں شامل نہ کریں یا مستقل چھوڑ دیں تاکہ وہ آخر میں ہمارے نتائج پر اثر ڈالے تو اس تحقیق کو الجھا ہوا قرار دیا جائے گا۔ وہ متغیر جو ہمارے نتائج الجھا سکتے ہیں الجھے متغیر کہلاتے ہیں۔ یہ دو طرح کے ہوتے ییں۔
Extraneous Variables
. Extraneous variables can be defined as any variable other than the independent variable that could cause a change in the dependent variable. 

بیرونی متغیر وہ کوئی بھی متغیر ہو سکتا جو 
کسی خودمختار متغیر کے علاوہ کسی دوسرے متغیر کے طور پر بیان کیا جا سکتا یے جو کسی تابع متغیر میں تبدیلی کا سبب بن سکتا ہے
 In our study we might realize that age could play a role in our outcome, as could family history, education of parents or partner, interest in the class topic, or even time of day, preference for the instructor’s teaching style or personality. The list, unfortunately, could be quite long and must be dealt with in order to increase the probability of reaching valid and reliable results.
Intervening Variables

. Intervening variables, like extraneous variables, can alter the results of our research. These variables, however, are much more difficult to control for. I


ntervening variables include motivation, tiredness, boredom, and any other factor that arises during the course of research. For example, if one group becomes bored with their role in the research more so than the other group, the results may have less to do with our independent variable, and more to do with the boredom of our subjects.
reference :


VIEWPOINT OF STUDY DESIGN



CHAPTER FIVE OF RANJIT KUMAR S BOOK

For inquiry /suggestion plz comment below visit our political blog naziazaidi.blogspot.com
research methodology

Comments

Popular posts from this blog

DEVELOPMENT COMMUNICATION AND DEVELOPMENT SUPPORT COMMUNICATION DEFINITION AND DIFFERENCE

EXPLAIN THE CHARACTERISTICS OF DEVELOPMENT

STRUCTURE OF THE NEWSROOM